Hogyan kezdj bele a felnőttképzésbe?



Mi is a felnőttképzés? Amikor nem halat adsz felnőtteknek, hanem halászni tanítod meg őket.

Az első felnőttképzési csoportom, amit teljesen én vittem, 20 évvel ezelőtt volt. 22 éves egyetemista voltam. Ezzel most el is árultam, mennyi vagyok most. :-)
A fenekemen ott volt a tojáshéj, én meg gond nélkül besétáltam 16, többségében nálam idősebb, vagy jóval idősebb felnőttek közé. Az első pillanattól kezdve megfogtam őket.

Akkor, ott, azon az első órán megszerettem a felnőttek képzését. Ez az egyik legértékesebb mód, ahogy felnőtteknek tudsz segíteni, hogy emeljék az életminőségüket.
Nem halat adsz nekik, hanem halászni tanítod meg őket. Hatalmas különbség.

Ha halászni tanítod meg az embereket, akkor hosszú távon mindannyiunk életminősége nő. Ahol sokat adnak a felnőttek képzésére, ahol az élethosszig tartó tanulás természetes, magától értetődő, azok pl. a Skandináv országok. Fejlettségük, és nem csak az olajvagyonban gazdag Norvégiáé, vagy a világ egyik legnagyobb fegyverexportőr Svédországé, hanem az évszázadokig idegen (svéd, orosz) uralom alatt sínylődő Finnországé is, szembeötlő.
Biztos vagyok benne, hogy ebben szerepet játszik a lifelong learning is.

Ha most kezded a felnőttek képzését intézményi keretek között, akkor először is egy olyan döntés előtt állsz, hogy a szabadpiaci képzések világát, vagy az engedélyezett képzések világát választod.
A szabadpiaci képzéseknél nincs szükség engedélyre, bejelentésre, fogod magad és képzel. 

Az engedélyre akkor van szükséged, zanzásítva, ha támogatott, áfamentes, vagy OKJ-s képzéseket akarsz végezni, vagy olyan szakmai képzést, amelynek a végén szakmai képzettséget akarsz adni a résztvevőknek.

Bármelyik út is lesz a választottad, akár a szabadpiaci képzések, akár az engedélyezett képzések világa mellett, ez egy üzleti döntés lesz. És, mint minden üzleti döntésnek, pénzügyi vonzatai lesznek.

Sokan kérdezitek, hogy belevágjatok-e az engedélybe, tanácsolom-e.
Először is, nagyon szépen köszönöm a bizalmatokat, megtisztelő és egyben megható és hatalmas felelősséggel jár. Mivel az, hogy belevágsz-e az engedélybe, hosszú időre meg fogja határozni az üzleti stratégiádat, ezért csak egyet mondhatok és ez nem is igazán tanács, mint inkább józan paraszti: számolj!
Az engedélynek nem csak a megszerzése költséges és fáradtságos, hanem a fenntartása is költségekkel és nagyon sok odafigyeléssel jár, hogy ne legyenek egyéb költségeid. Lásd a büntetési tételeket a FIGYELEM!! Uncsi jogszabályveszély a 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről 20. §-át. Élvezetes olvasmány. :-)

Szóval, mielőtt bármibe, akár a szabadpiaci képzésbe, akár az engedélyezett képzésbe belevágnál, érdemes számolni. Szabadpiaci képzésnél pl. azt, hogy a termek bérleti díja, a cég fenntartása költsége, bármilyen más fix, vagy változó költség kifizetése után, tudsz-e nyereséget termelni belátható (fél év) időn belül.
Engedélyezett képzésnél ugyanezekhez a költségtételekhez érdemes hozzárakni az engedély megszerzésének ÉS fenntartásának költségeit.

Igen, ezek a dolgok kevésbé romantikusak, mint az, hogy lánglelkű lovagként kilovagolsz a pusztába, viszed tudásod és lelkesedésed lángját. Tudom, mert én is voltam ebben a cipőben. Egy ideig vitt is előre a lelkesedés és a láng. Aztán majdnem éhen haltam. A számok könyörtelenül józan dolgok. Szerencsére ez már jó régen volt, és tanultam belőle.
A láng ébren tartásához bizony szükséges a puskapor szárazon tartása. Is. :-) Javallott az utánpótlást, a muníciót és az ellátást előre megszervezni, kiszámolni, a tartalékok folyamatosan legyenek feltöltve. Hogy valóban halászni tudd megtanítani az embereket. Hogy meg tudd tanítani halászni az embereket.


Sok tanfolyamot kívánok Neked,

Pásztor Eszter

Itt tudsz még a szabadpiaci és az engedélyezett képzések világáról olvasni:

Felnőttképzési engedély az áfamentesség miatt?
Miben jobb az új felnőttképzési rendszer?
Közérdekű közlemény



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Oklevél, vagy tanúsítvány?

Ingyenes felnőttképzési szerződés minta engedélyezett képzésekhez

Mi a tanfolyamaid igazi értéke?