Tanítványok bevonzása

Bevonzod Fortunát?



Íme, azoknak az oktatóknak a titka, akiket keresnek, akikhez folyton kopogtatnak a tanítványok. És akiktől tanulnak a tanítványaik.
Ezek a tanárok, trénerek, oktatók nagyon sok mindenben bénák. Lehet, hogy percekig keresik a szemüvegüket, miközben a keresett tárgy a fejük tetején van. Vagy az utcán állnak tanácstalanul, mert nem emlékeznek arra, hol parkoltak le pár órával azelőtt. 
Személyiségük hibái pszichiáterek légióit látná el sok-sok munkával hosszú-hosszú ideig.

De egy dolog biztos. A jó tanárok, akiktől érdemes tanulni és akikhez áramlanak a tanítványok, függetlenek. Van egy belső tartásuk, ami ahhoz szükséges, hogy át tudják adni a tudásukat és a megfelelő helyzetben igent, vagy nemet mondjanak. A megfelelő pillanatban kemények, a megfelelő pillanatban puhák, függetlenül attól, mások mit gondolnak ezzel kapcsolatban.

Ez nehéz? Hát hogy a viharba' ne! De meg lehet csinálni. Sokan megcsinálják. 
Érdemes tőlük tanulnod. Ezekből a titkokból árulok el ma párat.

Latabár Kálmán mondta, hogy a ló elöl harap, hátul rúg, középen kényelmetlen.
És ezt sokan még kényelmetlenebbé teszik azáltal, hogy fordítva ülnek a lovon. 
Amikor puhának kellene lenni, kemények, amikor keménynek, akkor puhák. 

Mondok saját tapasztalatból példát. Ebben a példában tanítvány voltam és a saját bőrömön tapasztaltam, hogy ha puha a tanár, akkor, amikor keménynek kellene lennie, az eredmény siralmas.
Elüldözi a legjobb tanítványokat és utána mennek a többiek is, feloszlik a csoport.

Meg van hirdetve egy tanfolyam. 6 órára. Csoportos tanfolyam.
Majd elindul a tanfolyam. És egy ember felteszi a kérdést: nem lehetne kezdeni 18:15-kor? A vonatom csak így ér oda, most meg tudtam oldani, de nekem sokkal könnyebb lenne, ha 6-kor kezdenénk.  Mi volt a válasz? 
Igen, akkor bocsássuk szavazásra, ki mit szeretne és majd amit a többség akar. 

Ezt párszor eljátszottuk a tanfolyam folyamán. Hiszen mások is vérszemet kaptak, ha másnak lehet, akkor nekem is. Előbb-utóbb a tanfolyam időpontja kaotikussá vált. 
Ki is iratkoztam. Más is. Feloszlott a csoport. Pedig motivált voltam az elején. 

Miért iratkoztam ki? Eltekintve attól, hogy az egyik legnehezebb dolog tanárokat tanítani, én azonban tanítványként lelkes vagyok és segítőkész. Tudom, hogy az oktató tud valamit egy területről, jóval többet, mint én, tanulni akarok tőle. Ehhez azonban másnak is stimmelni kell.

Egy valóban jó tanárnak tudnia kell, hogy a tanfolyam szerkezetével kapcsolatos kérdések nem képezhetik vita tárgyát. Ha azokat elkezdjük módosítgatni, akkor sosem lesz vége. Azaz de, amikor feloszlik a csoport.  
Nem vita tárgya, mikor van a tanfolyam, hol van a tanfolyam és mi a képzési program iránya és szerkezete. 

Ezt elmondva, vannak dolgok, amiben lehet puha a tanár. Ezek főleg a motivációt érintik. Mert ne feledd, egy tanár elsődleges dolga a motiváció.

Mi az, amiben lehet puha a tanár? 
Szintén saját tapasztalat. Tanárként bementem a csoportba, elkezdődött az óra és felraktam a kérdést: a listening-el, vagy a reading-el akarjátok kezdeni? Mivel úgy terveztem meg az órát, hogy ezeknek a helye változtatható legyen, a tanítványaim döntöttek. És élvezték. Ez fontos volt, hiszen fontos volt a motiváció.
Az óra a célját elérte, a szerkezet megmaradt, és mellette a tanítványaim is érezték, hogy dönthetnek dolgokban. 

Képző központként, ha oktatókkal dolgozol, ezt érdemes fejben tartanod. Hogy ilyen oktatókat tudj bevonzani, akik bevonzzák a legjobb tanítványokat.

Ha jó tanfolyamokat, dübörgő tanfolyamokat akarsz és nem úgy, hogy nagy állami pályázatokat nyersz meg, amelyeknek hatalmas ára van, hanem olyan tanfolyamokat, amelyeket saját erőből csinálsz, akkor nem lehetsz finomkodó azzal kapcsolatban, hogy mikor mondasz igent és mikor nemet. Amíg ezt nem tanulod meg, addig mindig vissza fog húzni az, hogy mindenkinek tetszeni akarsz, de a végén nem tetszel majd senkinek sem.

Abban a pillanatban, hogy a megfelelő pillanatban mondasz igent és nemet, Fortuna istennő elkezd majd figyelni. Figyel, figyel egy ideig, tesztel kicsit, majd azt mondja: miért is ne? És odaadja magát.


Sok tanfolyamot kívánok Neked, 




Még több infó: 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Oklevél, vagy tanúsítvány?

Ingyenes felnőttképzési szerződés minta engedélyezett képzésekhez

Mi a tanfolyamaid igazi értéke?