A szakmai képzések diszkrét bája


Bárki, aki abbahagyja a tanulást: öreg, legyen akár 20, akár 80 éves. 
Bárki, aki folyamatosan tanul, fiatal marad. 
A legjobb dolog az életben, ha az ember fiatalon tartja az elméjét.
Henry Ford

 
Arról akarok beszélni ma egy kicsit, hogy mit figyeltem meg az új engedélyezett szakmai képzésekkel kapcsolatban, mi az, amit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elfogad.

Ehhez beszéljünk arról, hogy mi az, ami nem működik.

Olyan engedélyezett szakmai képzést akarsz oktatni, aminek a végén szakmai végzettséget szeretnél adni és nincs benne az OKJ-ban?

Mire lesz ehhez szükséged? Egyszerre kreativitásra és mérnöki gondolkodásmódra. Mindkettőre. Várj! Tudom, hogy ez a kijelentés felkorbácsolja az indulatokat, de ne add fel! Akkor sem, ha bölcsész vagy. Mint én. A mostani szempontból a közgazdászok is bölcsészeknek számítanak, majd mindjárt meglátod, miért.

Egy dolgot érdemes megértened, ha sikeresen akarsz a Kamarával szakmát elfogadtatni: az ok okozat összefüggést.

Bölcsész létemre a kreatív gondolkodás mellett meglehetősen kocka gondolkodásmódom van. Excel táblák és csekklisták mennek a fejemben. Ehhez már csak az adna hozzá, ha megtanulnám végre az excelt is normálisan használni. 😳😎

A mérnökökkel például a 10 év és több száz felnőttképzési akkreditációs és engedélyezési projekt alatt nagyon jól tudtam együtt dolgozni. Megértik, amikor azt mondom, mi az, ami működik és mi az, ami nem engedélyeztethető. Akkor sem, ha a fejünk tetejére állunk. Viszont van helyette A megoldás, B megoldás, ezek közül lehet választani. Az egyiknek ez az előnye, hátránya, a másiknak más. Átlátják és választanak.

Ez a tulajdonság, bár sokaknak kockának tűnhet, azonban nagyon értékes, főleg, ha szakmai képzést, engedélynyelven: szakmai programkövetelményt szeretnél elfogadtatni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával.

Imádok tanulni. Életünk végégig tanulunk, az élet önmaga egy nagy tanulási folyamat. Rendszeresen megyek tanfolyamokra, tréningekre.

A múlt pénteken részt vettem a kétévenkénti felnőttképzési szakértői továbbképzésen, amit az NSZFH (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal) szervezett. Köszönet a kiváló szervezésért Sarkadiné Baráth Emesének.

Külön köszönet a kiváló előadóknak, Bartók Tamásné Ilikének, Érsek Emesének és Schindler Rózsának, amiért ezt a hosszú napot izgalmassá és informatívvá tették. Annyira jók voltak a gyakorlatok, hogy a monstre nap végén is csak lájtosan rosszalkodtunk.  😜😊

A pénteki napon előjött, laza beszélgetések közben is, hogy az engedélyezendő szakmai képzéseknél probléma, hogy a képzési elképzelések sokszor homlokegyenest ellentétesek azzal, ami az engedélyeztethető valóság.

Ehhez fontos megértened, hogy mi az, ami felnőttképzési engedélynél a szakmai képzéseknél nem működik.

Először is, mondjuk ki, amit mindenki tud: az OKJ-s képzések nagy része IRGALMATLANUL hosszú. Irreálisan. Semmi nem indokolja a 960 órás képzéseket. És mégis. Mennyi van belőlük.

Mivel ezeket a hosszú képzéseket a piac egyszerűen nem fogadja el, ezért vannak, akik úgy gondolják, majd az engedélyezett szakmai képzések irányába mennek el.

Ha van egy szakma, ami már benne van az OKJ-s képzések körében, vagy a felsőoktatás oktatja, vagy akár csak hasonlít ezekre, azt egészen biztosan nem tudod majd elfogadtatni a Kamarával, nem tudod majd felnőttképzésben engedélyeztetni.
Egyszerű, ha belegondolsz. Mégis, sokan nem fogadják el.

Most beszéljünk kicsit arról, mi az, ami működik a szakmai képzések keretében. Ehhez nézzünk meg két, már átment szakmai programkövetelményt.

Első példa: Légiutas-kísérő. Nincs hasonló sem OKJ-ban, sem felsőoktatásban. És van rá reális, piaci, kimutatható igény.
Második példa: Etikus hacker. Ugyan IT-ben sok OKJ-s képzés van, azonban a hackerség az egy másik tészta, azt nem fedi le az OKJ. És van rá reális, piaci igény, mert a szoftvertesztelők is technikailag etikus hackerek.

Olyan szakmát tudsz elfogadtatni a Kamarával és utána felnőttképzésben engedélyeztetni, ami vagy nincs OKJ-ban, felsőoktatásban, vagy ha benne van, akkor kimutathatóan teljesen más területével foglalkozik. És persze olyan szakma, amire statisztikailag van kereslet.

Magyarra fordítom Neked: adott szakmában el tud majd helyezkedni az a fantasztikus ember, aki az ügyfeled és akit nem hallgatónak, hanem képzésben résztvevőnek hívunk. 😀

A fentiek kiváló példák arra, mi engedélyeztethető felnőttképzésben szakmai képzésként.

Gondolj Steve Jobs siker receptjére. Úgy állt a számítógépekhez, hogy összepasszintolta a kreatív, bölcsész, kicsit elszállt gondolkodásmódot a mérnöki gondolkodásmóddal. És létrehozta az Apple-t.

Ha nem is gondolkozol ilyen nagyban, habár miért ne, de ha a mindennapokra és a felnőttképzési engedélyre lefordítod, akkor is működik.

Nézd meg, mi az, ami nincs benne az OKJ-ban, felsőoktatásban, amire valós kereslet van. Aztán nézd meg, milyen programkövetelmények mentek át a Kamarán. Találd ki, hogyan tudod úgy alakítani az elképzelésed, hogy a Tiéd is átmenjen a Kamarán és utána tudd engedélyeztetni.
Hogy létrejöhessen egy olyan engedélyezett képzés, amit szeretsz oktatni és a gyakorlatban is működik. Egyszerre kreatív és kocka gondolkodásmód.  Egyszerű és nagyszerű. 😀✨


Sok tanfolyamot kívánok Neked,

Pásztor Eszter

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Oklevél, vagy tanúsítvány?

Mi a tanfolyamaid igazi értéke?

Ingyenes felnőttképzési szerződés minta engedélyezett képzésekhez