A mennyiség mágikus vonzereje
Irtózatosan könnyű igent mondani a mennyiség csábító szirén-énekének.
Akár ételről, akár lehetőségekről, akár munkáról, akár képzési programokról van szó.
A mennyiség iránti vonzódás mélyen belénk van kódolva. Valahonnan onnan jöhet, amikor halásztunk, vadásztunk, gyűjtögettünk és nem éltünk többet átlagban, mint 20-30 év. Fontos volt a mennyiség. Minél többet! Ez volt a jelszó. Mert ki tudja, mit hoz a holnap.
A játék neve a túlélés volt.
Mi köze ennek a felnőttképzéshez? Több, mint gondolnád.
Ez a mennyiségi szemlélet ott van bennünk. Ha sorban állunk egy népszerű cukrászdában vasárnap, mit látunk? Bizony hatalmas süti adagokat. Élelmiszerboltokban? Rengeteg tele bevásárlókocsi. Munkában? A túlóra bizony nem mindig vezet hatékonysághoz, sőt.
Jó nekünk ez a mennyiségi szemlélet? Most már, amikor nem a túlélés a tét, nem a holnapi nap túlélése a tét ez inkább visszafog, mint előrevisz.
A hatékonysághoz, a fejődéshez minőség, igényesség szükségeltetik. Ezt mentálisan tudjuk. Értjük.
Miért van mégis ez a mennyiség iránti olthatatlan vágy? Mert a mennyiség mai napig vonzó. A sok, a nagy, a tömeges, az "egy áráért vegyél kettőt" visszautasíthatatlannak tűnő kívánatossága csábít, kecsegtet, édesget.
És ez a mennyiség iránti vágy a lehető legérdekesebb pillanatokban jön elő.
A felnőttképzésben a képzési programok tartalmánál is.
A felnőttképzési engedélynél különösen veszélyes, ha a képzési programok tartalmával kapcsolatban mennyiségi módon gondolkozol. Miért?
Mert az engedélynél a megszerzése is macerás. De az igazi macera, az igazi nehézség a felnőttképzésben az engedély megtartásában van.
És a megtartása, az, hogy mennyi eredményt, értéket tud majd Neked az engedély hozni, az bizony a megszerzésénél dől el. Mert nem mindegy, hogy mire építed fel a felnőttképzési rendszered, hogy később tudj vele dolgozni.
Hogyan tudod a mennyiségi szemléletet minőségire váltani a képzési programoknál?
A felnőttképzésben mindennek az alapja a képzési program. A felnőttképzési engedélynél ugyan nagyon szűkre van szabva a keret, amiben mozoghatsz, de azért még így is maradt mozgástered.
A képzési program megalkotásánál átgondolod, hogy pontosan kinek szeretnéd, hogy a képzésed szóljon. Egy pontos képed legyen róla. Képzeld el az embert. Hogyan néz ki, mit szeret, miben szeretne fejlődni.
Aztán gondold tovább.
Milyen célhoz szeretnéd őt hozzájuttatni? Mit szeretnél, hogy Nálad megtanuljon? És mindezt milyen módszerrel adod át neki? Hány órában? És hogyan bizonyosodsz meg arról, hogy tanult és mit tanult a képzésen?
A képzési programoknak az ezekre a kérdésekre adott válasz az alapjuk. Ha ezekre a kérdésekre alaposan válaszolsz és pontosan tudod, mit szeretnél, honnan hová jutnak el Nálad a résztvevők, akkor a felnőttképzési rendszered is alaposan lesz felépítve.
Ha alaposan, jól átgondoltan építed fel a felnőttképzési rendszered, akkor a felnőttképzési engedély megtartása is hatékonyabb lesz.
És az engedély megtartásának sikeressége az alapoknál dől el.
Sok tanfolyamot kívánok Neked,
Pásztor Eszter
Megjegyzések
Megjegyzés küldése