Pásztor Eszter blogja a felnőttképzésről: Lenin kontra Star Wars

2016. március 17., csütörtök

Lenin kontra Star Wars









Még abba a korosztályba tartozom, akik kötelezően tanulták az oroszt. Ki nem állhattam. Viszolygásomhoz hozzájárult az is, hogy közben a csoportos magán angolórákon, ahová jártam,  Csillagok háborúja részeket hallgattunk, angolul persze.
   
Mindeközben, az oroszórák lebilincselő, bebiflázandó olvasmánya: „Hogyan szánkózott velünk Lenin?” Könnyű elképzelni, hogy egy tízévesnek mennyire volt ez érdekes a Csillagok háborújával összevetve, amelyet persze nem volt kötelező megtanulni. Ergo folyton-folyvást az szólt otthon a magnóból. Kívülről fújtam egész párbeszédeket a filmből.

Ha valamit nagyon meg akarsz utáltatni, tedd kötelezővé és semmiképpen se magyarázd el, mire jó.
Gyerekként még meg tudták velem utáltatni a kötelező oroszt, nem kellett hozzá sok energiabefektetés. Később már figyeltem és az egyetemen sok tárgyat megszerettem.

A minősített, azaz engedélyezett képzőknél is látom, hogy a kötelező dolgok sokszor utálatosak.
Értem és megértem, mert először én is ezt éreztem, amikor több mint tíz évvel ezelőtt a saját cégem első felnőttképzési eljárását csináltam végig. Aztán tudod, mire jöttem rá? Arra, hogy ezek a kötelező dolgok segítenek az üzleti stratégiában. Hasznot hoznak.

Akár van már engedélyed, akár most gondolkozol a felnőttképzési engedélyben, a kötelező papírosozást, ami a hatósági pecséttel jár, a saját hasznodra is hajthatod.

Hadd mondjak Neked egy példát arra, hogy a minősített, engedélyezett képzéseknél kötelező, nemszeretem dolog hogyan tud Neked segíteni abban, hogy dübörögjenek a tanfolyamaid.

A macskáink meghülyültek, a Római partra kiszivárogtak a kényszerfutók.
Minek is a jele ez? Tavasz van, fogyókúra nagyüzem. Aki kilóktól akar megszabadulni, előbb vagy utóbb rááll a mérlegre. Méri a fejlődést. Látni akarja, hol tart. Nyilván fontos az is, milyen gyakran. Ha minden nap rááll a kínzóeszközre, akkor az elkeseredéshez és Nutella túladagoláshoz vezet. Ha soha nem áll rá, nem tudja igazából mire hajt. Ha viszont kéthetente-havonta egyszer, az már tud inspiráló lenni. 

Ilyenek a kötelező minőségcélok is. Mik azok a minőségcélok? Röviden és tömören: olyan konkrét és mérhető célok, amelyeket kitűzöl, a képzések fejlesztése érdekében, általában évente és mivel mérhetőek, méred, hogy sikerült-e elérni, vagy sem.

Sokan csak kötelező penzumként „letudják”, lepapírozzák és ennyi volt. Pedig a minőségcélok fontos adatokat tudnak Neked adni azzal kapcsolatban, merre menj tovább, milyen stratégiát dolgozz ki. Sok minőségcélt tűzök ki én is magam elé. Nem azt mondom, hogy nem csinálhatnám többet, a sok elfoglaltságom és az, hogy sok mindenre figyelek oda olykor kissé eltérít. De így is többet csinálom, mint sokan.

Egy cég, hogy jól működjön, négy fontos terület van, amire oda kell figyelni. Ebből az egyik a termelés, azaz a szakma.
A szakmán belül pedig a három nagy területből a továbbvitel aránya a különösen fontos.
Direkt nem lemorzsolódási arányról beszélek, habár kötelezően lemorzsolódásnak kell hívni és a minőségcélokban azt is kell használni. Nem tudom, említettem-e már, hogy a kötelező dolgok utálatosak.

Azért nem tartom szerencsésnek a lemorzsolódás szót, mert negatív a megközelítés. Beszédesebb és pozitívabb a továbbviteli arány. Pedig ugyanarról a számról beszélünk. Ugyanannak az érmének a két oldala. Mégis. Nem mindegy, hogy az ember azt mondja a szakácsnak, hogy hé, a leves borzalmas volt, vagy azt, hogy fantasztikus volt a főétel. Az első esetben a szakács a következő alkalommal beleköp a levesedbe. A szavak bizony számítanak.

Mi a továbbviteli arány? Azt jelenti, hogy beiratkozik egy 30 órás tanfolyamra 10 ember. A tanfolyam véget ér és továbbmegy a következő 30 órára. A 10 emberből 8 továbbmegy a következő tanfolyamra, tehát a továbbviteli arány 80 %. A lemorzsolódási arány 20 %.
Ha azt mondom egy tanárról, hogy a lemorzsolódási aránya 20 %, akkor mindenki kicsit fintorog. Ha azt mondom, hogy a továbbviteli aránya 80 %, hiszen 10 emberből nyolcat tovább vitt, akkor az az érzésem, hogy az egy jó tanár, pozitívan motiválom és igyekszem megtartani.

Ha magas a továbbviteli arány, akkor arra az adott csoportra kevesebb új energiát kell rakni, több pénz jön be és ugyanannyi ügyfelet több csoportba tudsz berakni. Ha azokban a csoportokban is magas a továbbviteli arány, a következő ügyfeleket még több csoportba tudod berakni, ennek az eredménye még több csoport lesz. Ha alacsony a továbbviteli arány, akkor méred és tudod, hogy érdemes rajta változtatni.

És ez csak egyik szelete annak, hogyan tudod a saját malmodra hajtani azt, ami kötelező és elvileg nemszeretem.
Ha nem csinálod, egyrészt megbüntetnek, másrészt, ha csinálod, hasznos tud lenni. Ha képes vagy felülemelkedni azon, hogy kötelező és mint ilyen, utálatos.

Érdemes az engedélyt üzleti szempontból nézned, hiszen meg akarsz élni a képzésekből, jó képzéseket akarsz adni és csordultig tele tanfolyamokat szeretnél. Hiszen úgy érdemes csinálni.
Ha megérted, hogy ehhez a minőségcélok hasznosak, akkor lesz egy jól működő céged, amit ráadásul nem büntetnek szanaszéjjel.
Ez az a téma, ami csúnya, de hasznos. Rosszul néz ki, de ha beleharapsz, finom és a világért sem akarod abbahagyni. 


Sok tanfolyamot kívánok Neked,

Pásztor Eszter


Még több infó:
Az ellenőrzések világa
Stratégia a képzéseknél
Ingyenes anyagok felnőttképzési engedélyhez 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése