Miért olyan klasszak ezek a cégek?
Az olaszok és az európaiak
Ha megnézted a videót, jót nevettél rajta. A bohó olaszok! Mindent máshogy csinálnak, össze-vissza.
Három területen fegyelmezettek: étkezés, italok, művészet. Vékonyak, részeg olaszt nagyítóval kell keresni és Olaszországban a mindennapoknak is van valami esztétikája. A többi területen a szabályoknak megvan a maguk szabályozatlan szabályozottsága, ami csak pár bennfentesnek érthető. Hú, várjunk csak, ez mintha nem csak Olaszországra lenne igaz!
Azonban, minden bohóságuk ellenére, az olaszoknak is sikerült nagy, az egész világgal kereskedő cégeket csinálniuk. Csak hogy a kulináris élvezeteknél maradjunk: Ferrero, ami a világ harmadik legnagyobb csokigyártója és pl. a Nutella-t, a Ferrero Rocher-t gyártja, a kávénál az Illy. A divatban a Benetton, Gucci, La Perla, motoroknál a Ducati, az Aprilia, szemüvegeknél a Luxottica. A lista hosszú.
Sikerrel ötvözték az olasz kreativitást ÉS a minőségirányítást.
Ha nem lett volna szabályosan megszervezve az egész folyamat a tervezéstől, a gyártáson keresztül a vásárlói kapcsolatokig, akkor ma nem lenne az életünkben Nutella és Ducati motor és nem kortyolgathatnánk egy hangulatos kávézó teraszán egy szép, nyári napon a zamatos Illy kávét.
A minőségirányítás fontossága ugyanúgy működik a szolgáltatásoknál is. Persze, csak ha nagyobb ligában akarsz játszani. A működő minőségirányítás első jele: amikor egy feladat mindig ugyanúgy zajlik, minden körülmények között.
Pszichológiai felmérések mutatják, hogy mi, magyarok vagyunk az egyik legindividualistább nép a Földön. Ez azt jelenti többek között, hogy kreatívak vagyunk, a szabálykövetés viszont nem az erősségünk.
Kreatívan kitalálunk dolgokat. A működtetés? Más tészta. Kitalálunk egy folyamatot, mindenki örül, majd az első adandó alkalommal, akár tudatosan, akár véletlenül, de megszegjük a saját magunk alkotta szabályokat is.
Én is csinálhatnám sokkal, de sokkal többet a folyamatszabályozást, de még mindig többet csinálom, mint amit sokszor látok a környezetemben.
Több száz projektet csináltam és rengeteg céget láttam működni. Ez alatt az idő alatt láttam, hogy melyek azok a dolgok, amelyeket a sikeres, nagyobb ligában játszó képzők konzekvensen csinálnak. Érdemes ellesni tőlük.
A minőségirányításnál a kulcsszó a folyamatok. Sok árulkodó jel van, ha a folyamatok nem jól működnek, ezek közül ma kettőt írok le és adok rá tippet, mi az, ami bevált, hogyan tudsz ezek ellen az apró döccenők ellen hatékonyan küzdeni.
És két tipp, amit érdemes ellesni.
Döccenő 1: Különböző dokumentumsablonok, különböző fejléccel, vagy akár fejléc, lábléc nélkül.
Tipp:
Csinálsz egy sablont, csinálsz rá egy céges fejlécet, cég neve, címe, regisztrációs (nyilvántartásba-vételi) száma. Ezt szépen elmented, mondjuk a fantáziadús "sablon" néven és utána mindig, minden alkalommal, bármit is kell írni, nyomtatni, bármit, ezt nyitod ki, elmented másként és oda dolgozol. És ha Te vagy a vezető, akkor mindenkitől ezt el is várod. Nem engeded, hogy mást használjon.
Nálunk anno még a WC-ben a felirat is a céges sablonra volt kinyomtatva. Igen, nem voltam népszerű. :-)
Döccenő 2: Ahány tanfolyam, annyiféle dokumentáció. Az egyikben a haladási napló nincs meg, vagy nem teljes, a másikban az OSAP jelentés, a harmadikban a jelenléti ív.
Másik változata ennek: megvan minden, de ahány dosszié, ahány képzés, annyiféle sorrendben, annyiféle dossziéban.
Tipp:
Használj csekklistát.
Ezt minden tanfolyam dossziéjának elejére bepakolod, és amikor vége van a képzésnek, akkor végigmész rajta és pipálod, ami megvan. Ha agyon profi vagy, akkor a doksik a dossziéban olyan sorrendben vannak, ahogy a csekklistán. Amikor a csekklistán mindent kipipáltál, akkor rendben van a dolog.
Ha még ennél is profibb vagy, a dossziék színével is megkülönböztetheted a képzéseket. Vagy éppen az éveket, amikor a tanfolyam volt.
A kiszámítható minőségirányítás a jól működő, nyereséges cégeknek az, ami a testnek a kiváló vérkeringés. Egy macskánál ugyanúgy fontos a vérkeringés, mint egy elefántnál. Nem kell nagy cégnek lenned, kis cégnél is behozzák a kiszámíthatóan működő folyamatok a beléjük fektetett energiát. És a kiszámítható, jól működő rendszerek elhozzák az eredményt.
Az eredmény az, amit elképzelsz és megtervezel magadnak. Lehet az egy utazás a Karibi térségbe. Lehet az egy családi ház az erdő szélén. Lehet az egy Lamborghini, amivel leugrasz a tengerpartra, ahol egy hangulatos kávézó teraszán kortyolgatod az Illy kávét, közben nagykanállal eszed a Nutella-t. És az életet.
Sok tanfolyamot kívánok Neked,
Pásztor Eszter
Még több infó:
Hogyan méred egy képzés minőségét? Avagy a minőségbiztosítás apró, ám de annál fontosabb szelete
Stratégia a képzéseknél
Ingyenes anyagok felnőttképzési engedélyhez
Megjegyzések
Megjegyzés küldése